...Mītu poētikas pasaules modelim raksturīga t.s. brikolāžas loģika (no fr. bricoler „spēlēt ar atsitienu”, t.i., izmantot aplinku ceļu, lai sasniegtu nosprausto mērķi). Mītu poētikas apziņā izstrādāta bināro (divejādo) atšķirīgo pazīmju sistēma, kas parasti ietver sevī 10 – 20 pretēju pazīmju pārus. Šī pretnostatīšana saistīta ar telpas struktūru (augša-apakša, debesis-zeme, virszeme-pazeme, labais-kreisais, austrumi-rietumi, ziemeļi-dienvidi), ar laika koordinātām (diena-nakts, pavasaris (vasara)-ziema (rudens)), ar krāsām (balts-melns vai sarkans-melns), kā arī ar pretstatiem, kas atrodas uz dabas un kultūras, dabiskā un sociālā robežas: daba (dabiskais)-kultūra (sociālais): slapjš-sauss, jēls-vārīts, ūdens-uguns; sociālajiem pretstatiem ((vīrietis-sieviete, vecākais-jaunākais (dažādās nozīmēs – vecuma; ģenealoģiskajā: senči-pēcnācēji; sabiedriskajā), savs-svešs, tuvs-tāls, iekšējs-ārējs); uz to zināmā mērā attiecas arī daudzi vispārīgi pretstati, piem., sakrālais-laicīgais. Visi kreisie un visi labie pretstatu locekļi veido kopumu, kuru attiecības var tikt apskatītas ar daudz vispārīgākas opozīcijas palīdzību, kas vairs nav lokalizēta telpas, laika, dabas vai sociālajā plāksnē: laime-nelaime, dzīvība-nāve un daudz abstraktāks to skaitliskais apzīmējums – pāris-nepāris. Uz šo divejādo pazīmju kopumu pamata konstruējas universāli zīmju kompleksi, kas ir efektīvs pirmatnējās apziņas pasaules apgūšanas līdzeklis.
Tāpēc pasaules modeli raksturo arī simboli, ar kuriem izsaka šos universālos zīmju kompleksus. Viens no plašāk izplatītajiem mītu poētikas pasaules modeļa simboliem ir pasaules koks, ko var raksturot gan kvalitatīvi (ar semantiskām pretstatu sistēmām), gan kvantitatīvi. Mītu poētikas apziņā pat skaitļi neizsaka tikai kvantitatīvās attiecības, bet vienmēr atklāj arī substancionālu, „kvalitatīvu” raksturu, tāpēc skaitļi ne tikai nosaka pasaules ārējos izmērus, kvantitatīvos daļu samērus, bet arī pasaules modeļa kvalitatīvās pazīmes. Skaitlis ne tikai iekļaujas pasaulē un tās tēlā, bet arī nosaka tās dziļāko būtību un pat prognozē tās nākotnes interpretāciju. No tā izriet, ka arī skaitlis tiek izmantots par „brikolāžas” līdzekli... (Mitoloģijas enciklopēdija 2.sējums, R, 1994, 272.lpp.).
Te skan atbalss un atbalss noteikti ir latvju astroloģijā. Skaitļu atbalss.
Tāpēc pasaules modeli raksturo arī simboli, ar kuriem izsaka šos universālos zīmju kompleksus. Viens no plašāk izplatītajiem mītu poētikas pasaules modeļa simboliem ir pasaules koks, ko var raksturot gan kvalitatīvi (ar semantiskām pretstatu sistēmām), gan kvantitatīvi. Mītu poētikas apziņā pat skaitļi neizsaka tikai kvantitatīvās attiecības, bet vienmēr atklāj arī substancionālu, „kvalitatīvu” raksturu, tāpēc skaitļi ne tikai nosaka pasaules ārējos izmērus, kvantitatīvos daļu samērus, bet arī pasaules modeļa kvalitatīvās pazīmes. Skaitlis ne tikai iekļaujas pasaulē un tās tēlā, bet arī nosaka tās dziļāko būtību un pat prognozē tās nākotnes interpretāciju. No tā izriet, ka arī skaitlis tiek izmantots par „brikolāžas” līdzekli... (Mitoloģijas enciklopēdija 2.sējums, R, 1994, 272.lpp.).
Te skan atbalss un atbalss noteikti ir latvju astroloģijā. Skaitļu atbalss.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru